Partner serwisu
Biznes i przemysł

Reuters: Airbus i LOT blisko zawarcia umowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy.pl/ Reuters

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Reuters: Airbus i LOT blisko zawarcia umowy
fot. AirbusA220 w fabrycznym malowaniu Airbusa
Agenca Reuters poinformowała, że Airbus jest bliski podpisania umowy z LOT na dostawę samolotów regionalnych. Wcześniej minister Klimczak poinformował, że oficjalną decyzję przewoźnika poznam w poniedziałek.

Reuters poinformował, że europejski producent samolotów Airbus jest „bliski zawarcia umowy na sprzedaż samolotów pasażerskich A220 polskiemu przewoźnikowi LOT”. W rywalizacji miałby więc pokonać brazylijskiego Embraera.

Agencja podkreśla, że jeśli nie nastąpi niespodziewany zwrot akcji, umowa na ok. 40 regionalnych odrzutowców Airbusa może zostać sfinalizowana już w poniedziałek, na otwarciu Paris Air Show. Wczoraj o tym, że w Paryżu zostanie ogłoszony dostawca samolotów regionalnych poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Niezbędna inwestycja

– Różnice pomiędzy samolotami Embraera a Airbusa nie są aż tak istotne, a LOT musi się kierować rachunkiem ekonomicznym. Konkurencja opierała się w znacznym stopniu o jak najatrakcyjniejszy koszt jednego samolotu. Ważne, jest to, że LOT jest w sytuacji pozwalającej na wydatek rządu 10-15 mld zł na flotę, co zapewni mu niezakłócony rozwój – mówi Adrian Furgalski, prezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Furgalski dodaje przy tym, że trudno w tej sytuacji nie pamiętać o traktacie podpisanym przez Polskę z Francją. – Stawiam zatem na Airbusa – zaznacza Furgalski. Na koniec dorzuca jeszcze, że na flocie regionalnej sprawa się nie kończy. –LOT potrzebuje więcej samolotów szerokokadłubowych, a dwa dodatkowe Dreamlinery to za mało – konkluduje.

LOT będzie aktualizował strategię

– Pracując nad strategią, założyliśmy, że po pewnym okresie spojrzymy na stan branży lotniczej i uwarunkowań zewnętrznych, aby porównać je z naszymi wcześniejszymi założeniami. Mamy dwie istotne przesłanki do aktualizacji: pierwsza to decyzja o wyborze nowej floty, a druga to zmiana harmonogramu budowy CPK oraz decyzja o rozbudowie Lotniska Chopina – mówił kilka tygodni temu Robert Ludera, dyrektor biura siatki połączeń, prokurent Polskich Linii Lotniczych LOT.

Przedstawiciel LOT wyjaśnia przy tym, że jeśli chodzi o flotę, to przewoźnik w aktualizacji strategii będzie brał pod uwagę już tylko wykorzystanie samolotów wybranego dostawcy. – Na poziomie strategicznym to są raczej niuanse niezmieniające koncepcji planowania siatki, ale oczywiście musimy wziąć pod uwagę różnice w pojemności i zasięgu tych samolotów – wyjaśniał Ludera.

Airbus i Embrear. Najnowsze komentarze

Niecałe dwa tygodnie temu Rynek Lotniczy rozmawiał zarówno z Airbusem jak i Embraerem – przedstawiciele obu producentów zapewniali, że to produkowane przez nich samoloty najlepiej sprawdzą się we flocie LOT.

– Możliwości, jakie dają nasze samoloty i nasza oferta są lepsze od konkurencji i przemawiają za tym konkretne liczby, które LOT zna. W interesie każdej linii lotniczej leży posiadanie najbardziej efektywnych i dopasowanych do modelu biznesowego samolotów – powiedział Arjan Meijer, dyrektor generalny Embraer Commercial Aviation.

– Uważamy, że A220 idealnie pasuje do ambicji LOT bycia lepszym, większym, bardziej odpowiedzialnym społecznie. A220 to samolot nowej generacji, który oferuje większą liczbę miejsc i może przynieść ponad 2 mld USD dodatkowego zysku w ciągu 15 lat – mówił zaś Johan Pelissier, prezes Airbusa na Europę.

Airbus A220

Jak podkreśla Airbus A220 został zaprojektowany z myślą o lotach krótko- i średniodystansowych. Wykorzystuje silniki marki Pratt&Whitney PW1500G, Jest to najnowsza generacja samolotów wąskokadłubowych Airbusa, ale powstała jeszcze w strukturach Bombardiera przed przejęciem tego podmiotu.

Maksymalna prędkość operacyjna to Mach 0.8280. Pułap operacyjny to 41 000 stóp. Maksymalna masa startowa wynosi 68 ton. Wg producenta A220 zużywa o 25% mniej paliwa na pasażera w porównaniu do poprzednich generacji samolotów producenta (Bombardier CSeries – CS100 i CS300). Nowej generacji silniki przyczyniają się do niższego zużycia paliwa i redukcji hałasu. Zasięg maszyny wynosi do 6297 kilometrów, a w innej specyfikacji nawet do 6700 km.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airbus: A220 idealnie pasuje do ambicji LOT

Biznes i przemysł

Airbus: A220 idealnie pasuje do ambicji LOT

Łukasz Malinowski 13 czerwca 2025

Konsolidacja Seulu. Dobra decyzja LOT

Pasażer i linie lotnicze

Konsolidacja Seulu. Dobra decyzja LOT

Mateusz Kieruzal 11 czerwca 2025

Zobacz również:

MAP: Bartmiński poza resortem. Efekt sprawy LOT

Prawo i polityka

MAP: Bartmiński poza resortem. Efekt sprawy LOT

Łukasz Malinowski 29 listopada 2024

LOT z nową radą nadzorczą

Prawo i polityka

LOT z nową radą nadzorczą

Łukasz Malinowski 29 listopada 2024

LOT. Michał Fijoł nadal prezesem?

Prawo i polityka

LOT. Michał Fijoł nadal prezesem?

Redakcja 29 listopada 2024

Pozostałe z wątku:

Airbus: A220 idealnie pasuje do ambicji LOT

Biznes i przemysł

Airbus: A220 idealnie pasuje do ambicji LOT

Łukasz Malinowski 13 czerwca 2025

Konsolidacja Seulu. Dobra decyzja LOT

Pasażer i linie lotnicze

Konsolidacja Seulu. Dobra decyzja LOT

Mateusz Kieruzal 11 czerwca 2025

Zobacz również:

MAP: Bartmiński poza resortem. Efekt sprawy LOT

Prawo i polityka

MAP: Bartmiński poza resortem. Efekt sprawy LOT

Łukasz Malinowski 29 listopada 2024

LOT z nową radą nadzorczą

Prawo i polityka

LOT z nową radą nadzorczą

Łukasz Malinowski 29 listopada 2024

LOT. Michał Fijoł nadal prezesem?

Prawo i polityka

LOT. Michał Fijoł nadal prezesem?

Redakcja 29 listopada 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij